Glazbeno obrazovanje / TAMBURE
Učitelji na odjelu:
Dinko Glavaš, mag. glazbene pedagogije
Petar Nikolić, mag. glazbene pedagogije
Miloš Grubić, prof. glazbene kulture
Video sadržaj škole:
Video primjer:
O TAMBURI
Tambura je žičani glazbeni instrument, srodna je ruskoj balalajci, talijanskoj mandolini, ukrajinskoj banduri, španjolskoj gitari i raznim drugim sličnim instrumentima. Sva navedena glazbala vuku porijeklo iz krajeva Perzije gdje su stari Asirci još prije 5000 godina imali glazbalo vrlo slično našoj tamburi. 1551. godine prvi put se spominje tambura u našim krajevima i to u spisima putopisca N. Nikolaja koji je boravio ovdje kao pratilac francuskog konzula na putu za Tursku. U muzeju u Osijeku čuva se najstarija do sada znana tambura, potječe iz 1847. godine i bila je vlasništvo Paje Kolarića iz Osijeka.
VRSTE TAMBURA
Berde (tamburaški bas)
Najveći instrument tamburaškog orkestra je berde. Zbog njegove veličine, berde se uglavnom svira stojećki. Berde ima najdublji zvuk u orkestru. U tamburaškom sastavu je karakteristična suigra berde i bugarije.
Bugarija (kontra)
Bugarija je vrlo slična gitari osim što ima samo 4 žice. To je instrument pratnje koji većinom svira iza berdeta. Zvuk bugarije je malo višlji od gitare. Jedini je instrument orkestra koji svira akorde.
Bisernica (prim, prima)
Kao što je vidljivo već i iz samog imena – bisernica je najmanji instrument tamburaškog orkestra. Ima 4 žice ugođene u kvartama. Svira se tehnikom trzanja te tako daje oštar zvuk vrlo sličan zvuku instrumenata poput mandoline ili balalajke. Bisernica uglavnom preuzima prvi ili najviši glas, ukrase i sl.
Brač (basprim)
Brač se svira uglavnom na isti način kao bisernica ali je malo veći instrument od nje. Zbog njegove veličine zvuk je malo dublji od bisernice. Obično preuzima sviranje melodije, drugi ili treći glas skladbi. Brač 1 je vodeća dionica tamburaškog orkestra.
Čelo
Po svojoj veličini slični su bugariji. Osim što je odgovorno za dinamiku ističe i druge specijalne „finoće“. Čelo ima 4 žice, ugođeno je kao berde, ali zvuči za oktavu više. Svira rastavljene akorde, prohode i ponekad vrlo virtuozno ukrašava kompoziciju melodijom koja je mješavina prohoda, rastavljenih akorda i trećeg glasa.